Slutinventering Tegelhagen

Idag genomförde jag en sista inventering i det sista av fyra naturreservat i Sollentunas kommun och reservatet var Tegelhagens naturreservat som är kommunens minsta. Reservatet bildades 2014 och bjuder, trots sin minimala storlek på en fantastisk natur med en intressant skog och en hel del stigar som är framkomliga med rullstol, några av dem är dock ganska branta, men de behöver man ju inte bry sig om, det finns ju en hel del annat att titta på. Jag har tidigare skrivit om reservatet och för den som är intresserad så hittar ni det blogginlägget här.

Jag och Iris tog pendeln från Södra station upp till Häggvik och från stationen följde vi cykelvägen som gick utmed Stupvägen. Efter några hundra meter kom vi fram till Sollentunavägen och där svängde vi höger för att efter knappt 300 meter svänga vänster in på Hedvigsdalsvägen och första höger och där fortsätta Skogstorpsvägen till Tegelhagens skola. Bakom skolan fortsatte vi in i skogen och följde en bred och fin stig till mötesplatsen vid Tegelhagens gård. Det hade kommit lite, med betoning på lite, snö under natten och det är ju inget man vill se så här på vårkanten, men tittade man riktigt noga så kunde man se blåsippor lite här och var, sedan hade det blivit lite grönt på träden också, så våren är på gång.
Eftersom vi var väldigt tidiga så gjorde jag en egen inventering och åkte runt i området för att se vad som gjorts i området och det var en hel del. Bakom Tegelhagens gård finns en stor äng, södra ängen och där har man breddat en befintlig stig och rustat upp en grillplats som ligger vid skogsbrynet med en fin utsikt över ängen. De gånger jag varit där har jag vid alla tillfällen sett rådjur, så även idag, så vill man njuta av både utsikt och se rådjur så, this is the place. Här är lite bilder från området.

När vi hade tittat klart så åkte vi tillbaka till Tegelhagens gård för att där träffa Rikard från Sollentuna kommun.
Torpet Tegelhagen är känt från 1666 då tegelslagare Klement bodde där. Klement arbetade förmodligen på Ulriksdals tegelbruk. I början av 1800-talet byggdes Tegelhagen ut till sommarbostad åt stockholmsborgare. 1884 köpte grosshandlare Carl Schnell gården och lät uppföra en slottsliknande villa om 20 rum som utvecklades till en välbeställd herrgård med mycket tjänstefolk. Grosshandlare Schnell dog 1938. Vid andra världskrigets utbrott rekvirerade krigsmakten gården och 1941 exproprierades gården. Efter kriget stod gården tom fram till 1970 då den ockuperades av raggare och året efter brann gården ner. Namnet Tegelhagens gård finns kvar, men originalet är alltså ett minne blått, nu finns där en privatbostad och några röda trähus med olika verksamhetsinriktningar. Här har man byggt en ordentlig entre in till reservatet med informationsskylt, anpassat bord med bänkar och en anpassad toalett några meter bort.

Det har väl inte undgått någon att vi idag har en stor kris i Sverige och resten av världen, den så kallade Coronakrisen. Det har gjort att många inte vårar sig ut som de kanske gjorde för bara några veckor sedan, men här kommer ett tips till alla som sitter inne men som är lite nyfiken på världen utanför. Det finns en app som heter Roundme där man på ett virtuellt sätt kan uppleva naturen och det är något som Sollentuna och några andra kommuner har använt sig av. På deras hemsida kan man gå in på sidan "Upplev och göra" och sedan på naturområden för att där hitta en sida som heter "Naturreservat i 360VR, direktlänk hittar ni här. Det här är en teknik som jag tror och hoppas blir vanligare i framtiden, men den ersätter ALDRIG känslan av att gå eller köra i en skog på riktigt, men det är ett bra komplement och hjälpmedel till de som absolut inte kan ta sig ut och det är det tyvärr många i dessa tider.
När vi hade kollat grillplatsen som jag besökte någon timme tidigare fortsatte vi ner till vattnet och till badplatsen. Här kommer man inom kort ha en anpassad grill med tillhörande bord och bänkar vilket kommer att bli kanon när det blir helt klart. Nu har man tillgängliggjort området fram till den nuvarande grill och rastplats, men de ska alltså bytas ut inom kort.
Från badplatsen går det ett promenadstråk utmed vattnet, norr mot Edsviken och söderut mot Rådan och Sörentorp, vi valde att ta oss söderut. Underlaget var hårt och backarna små och inte alltför branta, med andra ord så var det lättkört att ta sig fram. Förutom den vackra naturen och utsikten så fanns det en hel del annat att upptäcka, bla ett antal bäverbon.

Den sista bilden föreställer en Häger och det såg vi några stycken efter stigen och vad gäller bäverbon så var det rena radhuslängan för de dök upp med jämna mellanrum. När jag var barn tog vi båten och rodde ut på Klarälven för att se bävrar och på den tiden fanns det gott om dem, vet inte hur det är idag, men jag tror att de sjunkit i antal men jag kan ha fel. När vi sett det vi ville se vände vi tillbaka upp till gården för att där avsluta dagens inventering.

Lördagen den 25 april ska jag hålla i en vandring i området och det här är en vandring där vi, förutom att kolla på naturen och anpassningarna som gjorts förhoppningsvis kommer att se Sveriges största gnagare, Bävern. Jag kommer att lägga ut det på Facebook, men har ni inte Facebook så kan ni anmäla er till mig på mejl,  anders@willut.se.