Femunden och Elgå

Nu var det ett tag sedan jag kom hem från min resa till Idre och skrev om den, men jag har tagit en paus i mitt skrivande för att ladda batterierna och det genom att besöka mina föräldrar i Värmland tillsammans med Iris. Tidigare har det resulterat i ett antal promenader i den underbara naturen runt omkring Munkfors där jag är uppväxt, men den här gången har jag bara tagit det lugnt. Det enda vildmarksliknande vi gjorde var en natt i min tarp som jag köpte tidigare i år.

Nog pratat om det, åter till där vi avslutade senast, Grövelsjön.

Från Sjöstugan och Grövelsjön körde vi söderut tills vi kom till Ollarsliden och Storsätern, där var det tänkt att vi skulle åka tillbaka till stugan i Idre, men när vi såg skylten till Elgå så beslöt vi att åka dit i stället, vi hade ju trots allt en norrman i bilen, chauffören him self. Senast jag åkte här var för över tio år sedan tillsammans med frugan och det jag kom ihåg var att när man passerat gränsen och åkt upp för en backe och när man väl var på toppen möttes man av en vidunderlig utsikt med höga berg och djupa dalar runt omkring, jag kom ihåg rätt.


Vi stannade till vid en informationsskylt där man kunde läsa om området och tydligen har man tänkt på funktionshindrade i området. Inte mindre än sju områden har någon form av av anpassning och de områdena är Gutulia, Johnsgård, Glen, Solenstua, Sorken och Elgå. För mer info, gå in på google och sök er fram, kanske ni hittar ert drömställe till slut, den norska naturen är full av trevliga överraskningar. Kan även nämnas att i Norge så kallas anpassade områden för universell utformning, ett trevligt uttryck. Det sistnämnda stället Elgå har två anpassade områden, ett av dem skulle vi besöka och det var en anpassad stig som hette Tursti Elgå och för att komma dit följde vi väg 221 som även har det lite trevligare namnet Femundveien som slingrade sig förbi den ena fantastiska vyn efter den andra, kameran gick varm kan jag upplysa er om.


Efter någon timmes körning var vi äntligen framme i Elgå, denna underbara lilla ort som ligger vid Femunden. Jag har varit här en gång tidigare och det var som sagt när jag var liten och var här med min familj, så jag kommer inte ihåg så mycket. Jag sökte efter information om Elgå men jag hittade inte så mycket mer än det jag redan vet. Byn ligger vid sjön Femundens östra sida och det är vid Elgå som många börjar sina vandringar i Femunda nasjonalpark. Riktigt så storslaget område skulle vi inte besöka utan ett lite mer lättkört ställe, Elgå Tursti som jag nämnde tidigare.

Vid byns kyrka följde vi den breda och fina grusstigen som gick genom ett stort skogsområde, ungefär var 150:e meter hade man gjort sittplatser och vid två ställen toaletter med ett stort svängrum för en rullstol, tyvärr inte för elrullstolar för permobilar, då blir det väldigt trångt. Här är lite bilder från området.



Promenaden är 4 km t/r, inte alltför jobbiga backar, förutom på tillbakavägen, då är det en eller två uppförsbackar som kan ställa till lite problem, orsaken är att de är ganska branta. När vi kom fram till slutet av stigen såg vi en träbyggnad med en grillplats utanför och ett par parkbänkar, men framför allt en underbar utsikt! Här är lite bilder från det området.





Platsen var enbart till för för att ta en paus och grilla eller att inta något annat ätbart, alltså inte för övernattning, vill man göra det så får man gå ytterligare några hundra meter. När vi sett det vi ville se så vände vi tillbaka till Elgå för att äta en matbit vid fjällhotellet, älghamburgare med bröd, stekt ägg, saltgurka och lingonsylt och till det en kall öl, det kan inte bli bättre. Tråkigt nog har allt ett slut, så även denna lilla utflykt så när vi ätit klart och var mätta och belåtna satte vi oss i bilen för att åka tillbaks till Idre för nya äventyr, en heldag vid Fulufjället och ett besök vid Sveriges högsta vattenfall, Njupeskär.

Kommentarer

Mest lästa