Tillgänglighetsanpassningar i Sollentunas naturreservat, del 2

I mitt förra inlägg berättade jag om att Sollentunas kommun fått LONA-bidrag för att tillgängliggöra sina fyra naturreservat och att man gjort klart två av dem, Östra Järvafältet och Törnskogen. Till er som missat läsa det första inlägget så kommer här länken till det blogginlägget,Östra Järvafältet. Här har ni del 2 och som beskriver delar av området i Törnskogen.

Törnskogen

Törnskogen är ett naturreservat som bildades 2010 och som ligger några kilometer norr om Sollentuna och som tidigare var omöjligt att ta sig fram i med rullstol. Jag och min kompis Calle försökte oss på att ta oss igenom området, men vi kom inte så långt, kanske 150 meter, sedan tog det stopp. Några år senare har man nu gjort i ordning området med en bred, fin stig som går upp till Vaxmora torp som ligger ca 2 km in i reservatet.

Jag och Iris tog pendeln upp till Häggvik, sedan följde vi cykelvägen till Vaxmoravägen, där svängde vi vänster och följde den enda upp till mötesplatsen vid en förskola och busshållplats. Från busshållplatsen fortsatte vi sedan förbi en fotbollsplan och ner till informationsskylten om området. För den som inte vill eller har möjlighet att ta sig till det här eller till de andra naturreservaten i kommunen så har man tagit fram en film från de olika områdena. Då kan man få se och uppleva platserna innan man bestämmer sig för att åka dit, en riktigt bra ide som jag hoppat att fler kommuner kommer att använda i fortsättningen. Klicka på länken Naturreservaten 360VR så kommer ni dit, mycket nöje.
Samling vid entrén

Som sagt, från entrén följde vi den breda gråfärjade stigen som slingrade sig genom en skog som mest bestod av barrträd, branta sluttningar efter sidorna, stora mossbeklädda klippblock. Vid varje större backe hade man placerat sittbänkar där man kunde ta igen sig, vid längre backar är bänkarna placerade i mitten av backen så man inte tar ut sig fullständigt.
En av flera sittplatser efter vägen

Vi var åtta personer totalt på turen och för att få med mig all mat med tillbehör hade jag kylväskan och min portabla grill där bak, inga problem och det jag hade med mig var korv med potatissallad, korvbröd, citronvatten och vanligt vatten till alla. Innan vi kom upp till torpet stannade vi till vid utsiktsplatsen som låg efter halva vägen. Det här är en av de finaste och välbyggda utsiktsplatserna som jag sett, lätt att ta sig ut, bra med sittplatser och stora ytor att ta sig runt med rullstol på, riktigt bra gjort.



När vi hade beundrar utsikten fortsatte vi stigen upp till torpet där jag visade dem en anpassade 
toaletten och grillplatsen, sedan var det bara att sätta igång elden och till min hjälp hade jag min gode vän Helena Traneving, även kallad "Vandringstjejen". Jag tänkte att jag skulle skriva allt hon gjort under åren, men efter att ha varit inne på hennes sida så bestämde jag mig för att ni får helt enkelt klicka själv och läsa för det är det värt.
Grillen var av samma modell som den vid Väsby gård, rund med en avlastningsyta, ett grillgaller på ena sidan och möjlighet att  fixa kol, ved eller vad man nu använder på den andra sidan, vi använde oss av den ved som kommunen hade placerat dit, även av grillen, trots att jag hade med mig min egen, men den är alltid med om den andra skulle vara upptagen. Runt grillen var det bänkar där man kunde sitta och några meter bort fanns det fler sittplatser och ett bord, men vi valde att sitta runt elden, även om det var väldigt rökigt emellanåt.
När alla var mätta och belåtna packade vi ihop våra saker och tog oss ner till busshållplatsen där några beställde färdtjänst hem medans jag och några andra åkte bort till Häggvik för att ta pendeln in till stan och hem.

De här två områdena som jag berättat om, Östra Järvafältet och Törnskogen är två platser som jag varmt kan rekommendera och färdtänstadresserna till respektive plats är:


Östra Järvafältet
Bögs gård, Norra Kolonnvägen. Då hamnar man vid den stora parkeringen vid Bögs gård och därifrån är det bara några hundra meter till Väsby gård och grillplatsen.


Törnskogen
Porsvägen 128, Sollentuna.

Kommentarer

Mest lästa