Judarn - ett stadsnära naturreservat

 För ett par veckor sedan fick jag ett mejl om en inventering vid sjön Judarn som ligger lite söder om Ängbyplan och Åkeshov i Bromma stadsdelsförvaltning nordväst om Stockholm, en plats som jag känner väl till. Det finns två sjöar i området, Judarn och Kyrksjön som ligger norr om Åkeshov. Vid Kyrksjön gjorde jag en inventering för några år sedan och som är mer tillgänglig med rullstol, men nu skulle turen alltså komma till Judarn, men innan jag fortsätter skriva om min inventering vid Judarn bjuder jag på en bild från Kyrksjön.

Arbetet vid Kyrksjön tog bara någon dag eftersom den är så pass liten, plus att det inte finns lika många stigar att kolla i jämförelse med Judarn, där kryllar det av stigar, vissa mer tillgängliga än andra. Innan jag åkte iväg så kollade jag en del på nätet i form av bilder och kartor för att få en ungefärlig uppfattning när det gäller jobb och tidsåtgång och insåg att det skulle ta minst två dagar att ta sig igenom området, sedan skriva en rapport med förslag på åtgärder för att området skulle bli mer tillgängligt, utan att förstöra miljön.
Jag började med att kolla in den norra delen av sjön, mellan Åkeshov och ner till strandkanten. Från Åkeshovs tunnelbana rullade jag Åkeshovs alle några hundra meter för att svänga höger och fortsätta stigen som gick genom ett snårigt landskap.

Efter en stund kom vi fram till en liten korsning, där svängde vi vänster och fortsatte genom ett område som såg ut som ett våtmarksområde. Här kunde man se spår av inlandsisen i form av De Geer-moräner. Morän är en landform som skapats av glaciärer eller som i det här fallet, inlandsisen. Varför den kallas för De Geer-morän beror på en vetenskapsman vid namn Gerard De Geer som i början av 1900-talet undersökte stenformationerna vid Judarn.

Efter att ha lämnat den norra delen av sjön så kom vi till ett av de områden som var min uppgift att kolla in lite närmare för att se om man kunde göra något och för att kunna göra det så bra som möjligt så är jag tvungen att utsätta mig för prövningar som inte är så bra alla gånger, branta backar, stenar och rötter, en kombo som jag faktiskt gillar extra mycket. Men eftersom det inte är helt riskfritt så måste man ta det väldigt försiktigt och tänka till både en och två gånger, för om det går snett så kan det gå riktigt illa. Den första backen var inte så farlig, lite ojämn och inte alltför brant, men efter att ha klarat av den första prövningen och här blev det riktigt kämpigt.
För att komma upp för backen fick jag backa och sicksacka mig uppåt, men till slut kom jag upp. Samtidigt som jag tittade mig omkring kollade jag på karta och gps för att få en hyfsad bild på vad man kunde göra, efter det åkte jag ner igen för att ta mig till grillplatsen som fanns en bit bort på den norra delen av sjön. Grillplatsen ligger väldigt fint vid sjöns strandkant, men själva grillen har helt klart sett bättre ut än vad den gör idag. För några år sedan hade jag en höstvandring i området för en grupp och redan då såg grillen väldigt risig ut så då hade jag med mig min portabla grill för att fixa lite korv till deltagarna.

Kollade på klockan och såg att det var lunchtider, men jag kände mig inte hungrig så efter att ha givit Iris lite vatten så fortsatte vi inventeringen.
Stigen var fortfarande hyfsat bra med en hel del korta upp och nerförsbackar, men fullt framkomliga med rullstol, men den positiva upplevelsen var inte så långvarig. Efter cirka 200 meter kom vi fram till en smal liten bro som gick över en bäck, efter det tog det tvärstopp. Utmed bäcken så gick det en stig upp till ett torp ca 130 meter bort, men den var totalt omöjlig att ta sig fram på. Jag såg att det gick en till stig på andra sidan bäcken och som verkade gå även den mot torpet, men det gick inte att ta sig fram på den heller.
Efter detta lilla bakslag så blev det en längre paus med lite mat i magen och planering av fortsättningen av turen. Jag började känna mig ganska trött efter att ha tagit mig över det ena hindret efter det andra så jag bestämde mig för att avsluta det hela, åka hem och vila kroppen för att få nya krafter inför fortsättningen av vandringen.
Två dagar senare drog jag och Iris till Ängbyplan för att därifrån fortsätta inventeringen, men redan efter några hundra meter stötte vi på stora problem, inte pga dåliga stigar som det normalt brukar handla om, nej, nu var det vägarbete. Den väg som vi skulle ta oss ner till det tilltänkta området var avstängt, så de alternativen jag hade var att antingen fortsätta rulla vägen genom Södra Änngby för att efter en stund svänga vänster och ta Blackebergsvägen tillbaka till Ängby camping som var den egentliga platsen jag ville komma till, eller åka tillbaka mot Ängbyplan och svänga höger och fortsätta stigen genom naturreservatet, det fick bli det sistnämnda.
Stigen gick till en början utmed en äng för att sedan fortsätta in i ett väldigt backigt, stenigt område. Stigen i sig var bred, men överallt stack det upp stenar och rötter så det var inte helt lätt att köra. När vi tagit oss igenom skogspartiet gick det brant nerför till en grusväg och där svängde vi vänster för att komma till torpet Lugnet. Det här är ett av de få torpen som finns kvar i Bromma och det har tidigare tillhört Åkeshovs slott.


Torpet är från tidigt 1800-tal, men kan ha funnits längre än så, men det verkar ha restaurerats en hel del under åren. Från torpet går det en brant stig uppför och fortsätter man den kommer man fram till den plats som jag var i några dagar tidigare. Jag kollade in en annan stig som verkade lite mer framkomlig, men efter en stund tog det stop även där, men här tror jag att man kan göra något riktigt bra för att göra det mer framkomligt, utan att för den delen förstöra natur och den historiska miljön.
När vi sett oss runt lite vid torpet lämnade vi stället för att bege oss grusvägen bort till Gubbkärsvägen, där svängde vi vänster och fortsatte cykelvägen som gick utmed vägen bort till en grusväg som vi svängde in på. Det här området var mycket lättare att ta sig fram på, i alla fall till en början, men när vi hade åkt förbi ett stort fält kom vi fram till sjön igen, men här tog det åter igen stopp, men det gjorde absolut ingenting för efter att ha scannat av området runt sjön så har jag en ganska klar bild på vad man kan göra i området för att fler ska få möjligheten att upptäcka denna underbara pärla.

Kommentarer

Mest lästa