Den långa vandringen

I vintras så visades ett av världens mest kända lopp, Vasaloppet på tv och varje gång jag tittar på det så blir jag sugen på att testa leden med rullstol. Nu verkar det som att drömmen kan bli sann. I samband med "Friluftslivets år så planerar jag att tillsammans med min gode vän Johan ordna en vandring som vi kallar för "Den långa vandringen. Projektet "Den långa vandringen" handlar om att genomföra en längre vandring längs Vasaloppsleden i Dalarna för att uppmärksamma friluftsliv för personer med funktionsvariationer, det vill säga främja budskapet att det är fullt möjligt för personer med funktionsvariationer att ägna sig åt friluftsliv ”mot alla odds”. Projektet syftar också till att sätta fokus på tillgänglighetsfrågor när det gäller friluftsliv i allmänhet och vandring i natur i synnerhet.

Banprofilen ovan är cykelvasan så  här ser ni ungefär vad vi har att vänta oss.

Eftersom det involverar flera människor och som kommer att vara under mer än 1 vecka så är det här mitt största projekt hittills, så planeringen började redan i höstas med ett första möte med vasaloppsledningen för att kolla om det ens var möjligt att genomföra och glädjande nog så trodde de på iden, så efter det mötet var det bara att sätta igång planeringen.

Förutom att sova och äta gott så finns det en sak till som måste funka och det är det där med toalett och inte bara en "vanlig" toalett utan en anpassad sådan och efter lite letande på nätet så hittade jag ett företag i Mora som kommer att bistå med den saken, skitbra!!

Det här är ett vildmarksäventyr på riktigt så komforten kommer inte att vara den bästa utan vi kommer att för det mesta sova i tält och har man inte det kan man låna eller hyra för en billig peng. För de som absolut inte vill bo i tält finns möjligheten att bo i primitiva övernattningsstugor. När det gäller tält så har jag sedan några år tillbaka använt mig av ett Urberg 3-manna tält vilket jag är supernöjd med. Det är ett billigt, men ett bra tält där man lätt får in en rullstol i förtältet. Klicka på den här länken för mer information. Förutom tält så finns det givetvis annat, tex tältpinnar, för de som kom med i det tältet som jag köpte var inte de bästa.

För mig är det väldigt viktigt att så många som möjligt ska få möjligheten att få vara med på det här, så därför har jag kopplat in företaget Permobil i det hela. Jag försöker i det längsta att ta mig fram med min manuella rullstol, men naturen är inte med mig alla gånger, det finns tillfällen då det enda sättet för mig att ta mig fram i området är med min permobil med märket X850. Tack vare den har jag kunnat ta mig fram till platser som i stort sett varit helt omöjligt med manuell rullstol, så därför har jag och Permobil kommit överens om att människor med märket X850 kommer att kunna vara med på den här vandringen, tack vare servicetekniker som vi kommer att ha med oss och det känns hur bra som helst!

För några år sedan kontaktade jag en tjej vid namn Elle som jag följt på sociala medier några år, en väldigt trevlig person med stor kunskap om mat och vildmarksliv så henne ville jag givetvis ha med i det här projektet och det verkar som jag lyckats med det, ni har säkert sett henne på Nyhetsmorgon där hon medverkat ett antal gånger och förmedlat sin kunskap gällande mat ute i skogen. Klicka gärna på den här länken för att läsa mer om henne.
På den här svampturen hade även hon med sig sin hund och det är en hund som är väldigt lik Iris och det är inte bara utseendet som är lika, även namnet är lika, eller rättare sagt samma, så när vi ropade på dem när vi var ute i skogen så kom bägge hundarna, väldigt praktiskt.

Förutom Permobil och Elles utemat som kommer att vara med så är följande företag med och sponsrar oss med produkter.













För att det här över huvud taget ska funka så kommer det även vara med volontärer som kommer att hjälpa till vid behov, dels under färden men även vid lägerplatserna. Att vara ute i mer än 1 vecka kräver en hel del packning men där kommer det att finnas en bil som kommer att forsla det vi inte behöver under dagen, vilket underlättar en hel del. Det enda vi har med oss under dagen är absolut det nödvändigaste vilket givetvis skiftar från person till person., 

Jag har fått in lite intresseanmälningar, men det vore jättekul om fler hängde med på den unika möjligheten, att ta sig från Sälen till Mora under sina egna förutsättningar. Vill ni ha inspiration och mer info om området, kolla in den här filmen, den ger en fingervisning om vad vi kommer att uppleva under veckan.


Är ni intresserade av att vara med på den här unika vandringen och vill testa era gränser under kontrollerade former, klicka på länken för mer information. Alla deltagare, medhjälpare och företag kommer att få ett nyhetsblad med löpande information om vandringen.

Kommentarer

Mest lästa