Året som gått

 Vi kan väl alla konstatera att det här året kommer att gå till historien som ett riktigt skitår, mycket pga pandemin som lamslagit i stort sett hela världen. Personligen har jag inte drabbats av det, i alla fall inte sjukdomsmässigt, men det har varit ett tufft år med en ständig oro över att dels få Covid 19 själv, men också att mina närmaste ska få det. En annan oro är och också att jag som företagare ska drabbas hårt av det. Tack vare att jag har min verksamhet utomhus så har jag kunnat jobba som vanligt, om än i mindre skala, men jag är tacksam över det jag kunnat gjort under året och tittar jag tillbaka så kan jag konstatera att allt inte har varit helt nattsvart, det har varit en hel del guldkorn under året som varit också. Här kommer ett axplock på vad jag gjort under året.

Årets första tältnatt

Eftersom jag hade genomgått en stor operation i slutet av förra året så fick jag vänta lite extra länge för att dra iväg med cykelkärran, fylld för att klara av en natt ute i det fria, men i början av april var det dags för årets första tältnatt och den hade jag och Iris i Enebybergsskogen, en underbar plats som är lätt att ta sig fram i med rullstol, i alla fall om man håller sig på grusvägen som går genom området.


Anordnade promenader

Det här året har jag anordnat en hel del promenader, både privata och öppna och för det mesta har vi haft tur med vädret. Områdena där jag anordnat promenader har varit vid Rudan söder om Stockholm, Tyresta nationalpark, några områden runt om i Vallentuna, Björnö naturreservat, Farstanäset i Värmdö, Kottlasjön på Lidingö, Tyresö slott, stadsvandring på söder, Järvafältet, Nackareservatet, Nyckelviken, Orlången.



En av promenaderna som jag hade i våras var ett samarbete med Naturskolan i Sollentuna då vi lärde oss att laga mat på det som finns i naturen som tex, nässlor, maskros och annat gott.

Inventeringar

Det har inte varit så mycket inventeringar under året, tyvärr för behovet är stort, men de som gjorts var en slutinventering i Tegelhagens naturreservat i Sollentuna, Grisslingebadet i Värmdö, inventering vid Angarnsjön öster om Vallentuna och ett område några kilometer norr om Vallentuna, Ubbysjön.




Vid Angarnjsön har man gjort stigen ner till sjön mer tillgänglig och vid sjön har man gjort en utsiktsplats där det går att ta sig fram till med rullstol eller rullator.

Vad gäller Tegelhagen så har man gjort en ordentlig rastplats med bänkar, bord, grillplats och ett anpassat utedass i anslutning till det, Vid entrén till reservatet som ligger vid Tegelhagens gård har man även där gjort i ordning med en informationsskylt om området och rastplats.

Vid Ubbysjön ska man göra en anpassad väg bort till en spång som går över sjön. I mitten av spången ska man förbättra rastplatsen och göra den trevligare. Senare ska man vid sjöns östra del göra en anpassad grillplats med ett anpassat vindskydd där man kan sova över, har man inte gjort det tidigare så är mitt tips att man ska testa för det är riktigt mysigt.

Promenadslingor

Förutom inventeringar där jag tar fram förslag på åtgärder när man vill göra stigar, rastplatser, badplatser eller toaletter mer tillgängliga så har jag även erbjudit att ta fram olika promenadstråk där det går att ta sig fram, även om man sitter i rullstol eller har svårigheter att ta sig fram över huvudtaget. De kommuner som nappat på min ide är Värmdö, Vallentuna, Ekerö, Haninge och Stockholm. Slingorna finns på den här sidan.

Kajak/sup vid Björnö naturreservat




För mig personligen så var heldagen i Björnö naturreservat och mina två andra privata besök i området årets starkaste minnen, mycket pga att jag upptäckte kajakens tjusning och att jag kunde göra den tillsammans med Iris. Förutom heldagen så var jag där några månader senare med två kompisar och tillsammans med våra hundar hade vi en underbar dag ute på vattnet. I oktober var jag där igen, denna gång med min syster och hennes fullvuxna "barn", 20 och 23 år gamla.
En annan tur som jag och Iris gjorde var när vi följde rester av en gammal banvall som gick mellan Vigelsjö utanför Norrtälje ner till Kårsta via Finsta och Rimbo, en underbar tur som jag gjorde på tre dagar.


Gotlandsresan

För första gången anordnade jag en resa utanför Stockholm och det var en helgtripp till Gotland. Resan skulle egentligen ha gjorts i juni, men pga Coronan så flyttades den fram två månader, men i slutet av augusti så var vi ett gäng som drog iväg och upplevde både en intressant historia och en vacker natur.



Naturreservatet som vi besökte var Södra Hällarna som ligger några kilometer söder om Visby och som är väldigt att ta sig fram i. Ett besök i Visby hann vi med också innan vi tog båten tillbaka till Nynäshamn och Stockholm.

2021 års planer

Nästa års verksamhet är inte helt klart än, men de datumen och vandringarna som är klara är:
  • 13-14 februari, Vinterglädje. Mer info kommer
  • 20-21 februari, Vinterglädje, Mer info kommer.
  • 27 februari, Semla vid Kottlasjön
  • 20 mars, Vårdagspromenad vid Gladövik
  • 27 mars, En våffla vid Ekebysjön
  • 29 april, Friluftslivets dag vid Judarn.
  • 8 maj, Heldag med din hund i Ängsjö friluftsområde
  • 22 maj, Biologiska mångfaldens dag i Nacka och Erstaviks naturreservat
  • 19 juni. Heldag i Björnö naturreservat
  • 11 juli, Vandring i 2 kommuner
  • 24-31 juli, Vasaloppaleden
Höstens vandringar är inte klara än, men så fort de är klara kommer de läggas ut. Är det någon av vandringarna ovan som verkar intressanta så går det bra att anmäla sig redan nu, antingen på Facebook eller på mejl, anders@willut.se. Skriv i ämnesraden vilken promenad det gäller så jag vet.

Alla promenader är Coronaanpassade, dvs handsprit till alla, munskydd till den som vill och att vi försöker hålla avstånd. Nu har vaccineringen kommit igång, så förhoppningsvis så ska det bli bättre fram i vår.


Gott nytt år på er och var rädd om varandra.








Kommentarer

Mest lästa