Vandringar på Värmdö

Under sommaren har jag varit en hel del på Värmdö för att kolla in olika områden som kan tänkas funka med rullstol och som kommer att läggas ut på kommunens hemsida och på min hemsida. Det är tre områden jag pratar om och det är Björnö naturreservat, Farstalandet och en kulturstig vid Ingarö kyrka.

Björnö naturreservat

Start/slutadress: Småängsvägen 1, Klacknäset
Distans: 3,4 t/r
Underlag: Grusväg
Toalett: Vid den stora parkeringen.

Beskrivning: Slingan startar vid den stora parkeringen, där finns även en informationsskylt och en anpassad toalett. Man kommer dock inte in med en permobil eller elrullstol om den inte är väldigt smal. Från parkeringen följer man grusvägen förbi skogen på höger sida och den fantastiskt fina Torpe-infjärden på vänster. Efter ca 1,2 km kommer man till en T-korsning, där svänger man höger och fortsätter ner till båthamnen. Där finns det bänkar och bord som man kan stanna vid för att njuta av utsikten och sin fika. Längre en till hit kommer man inte med rullstol, men området bjuder på en vacker miljö på en lättåkt grusväg så det här är en plats som är väl värt ett besök.

Farstalandet

Startadress: Odelbergs väg 12, Gustavsberg
Slutadress: Gamla Ingarövägen 12, Gustavsberg
Distans: 5,2 km
Underlag: Asfalt och hårt grus

Beskrivning: Promenaden startar i närheten av Farstaviken och följer cykelvägen utmed vattnet in till centrum. Efter knappt 1 km kommer man fram till en korsing, där svänger man till höger och fortsätter Gustavsbergs alle söderut. Efter 1 km, när man tagit sig förbi villaområdena och kommer in i ett skogsparti svänger man vänster vid ett övergångsställe för att sedan svänga direkt höger. Följ Kvarntorpsvägen som går genom ett underbart grönområde med Kvarnsjön på höger sida.

Efter ca 2 km kommer man fram till en bom som man ska passera, nu övergår den asfalterade vägen till grusväg.

Fortsätt grusvägen ner för en liten backe, under Värmdöleden. Några hundra meter söderut kommer man till öppna fält, fortsätt vägen rakt fram tills du passerat ytterligare en bom och kommer fram till en korsning, sväng vänster och fortsätt den asfalterade vägen ca 600 meter. Den här vägen kan vara ganska trafikerad under badsäsong och det finns ingen cykelväg på sidan så här får man ta det försiktigt. Då har man kommit fram till Ingarö camping och Södersvedsbadet där promenaden slutar. Vid badet finns en anpassad toalett, men som bara är öppen under badsäsong.

Kulturstigen Pilhamn

Startadress: Ingarö kyrka, Ingarö kyrkväg, Ingarö
Slutadress: Fladenbadet, Näsuddsvägen, Ingarö
Längd: 2 km
Underlag: Hårt grus (stig)

Beskrivning: Promenaden som invigdes i april 2020 startar vid parkeringen framför Ingarö kyrka och fortsätter till Fladenbadet. Från parkeringen går det upp en ganska brant, men kort backe upp till kyrkan, håll vänster och fortsätt stigen in mot skogen. Området bjuder på en fantastisk natur, nästan lite trolskt, men det kanske inte är så konstigt då man kommer till ett litet område som heter Trollskogen. Utefter stigen finns det gröna skyltar där man kan läsa om områdets historia, allt från en farled från Vikingatiden till Ingarö kyrka med anor från 1700-talet.

Söndagen 4 oktober kommer jag att ha en vandring "Kulturstigen Pilhamn". Intresserade kan skicka ett mejl till mig på anders@willut.se. För mer info, klicka på länken. https://www.facebook.com/events/649105009048944/