Heldag på Björnö

Förra året ordnade jag för första gången en heldag ute på Björnö där deltagarna fick möjlighet att bla prova olika flytfordon i form av kajak, Canadensare, trampbåt, roddbåt m.m. och det visade sig vara en riktig fullträff så givetvis ville jag göra samma sak i år igen. Företaget som har alla dessa flytfordon var Kajakeriet och i år hade det tillkommit ett antal SUP i sortimentet och som man kunde få prova på. För er som inte vet vad en SUP är så är det en bräda som man för det mesta står på och paddlar, det finns modeller där man även sitter.

Det hela började med att vi samlades vid Kajakeriet som ligger i början av Björnö utanför Stockholm, på gränsen till Björnö naturreservat.

Vi startade först med en gemensam fika där jag berättade om öns natur och dess historia och vad som fanns på ön, sedan tog Pierre som har Kajakeriet över och berättade om de olika produkterna han hade att erbjuda och som han trodde skulle fungera för oss som har lite svårt med balansen. Han har inga uttalat anpassade kajaker eller SUP:ar, men många av dem fungerar ändå även om man har som jag, sämre bålmuskulatur. På vissa kan man montera ett stabilt rygg och sidostöd så man sitter bättre, sedan är det "bara" att paddla iväg. Några av oss som hade hundarna med ville givetvis få med dem också när vi stack ut så efter en stunds övertalning hos vissa hundar, Iris bla, så fick vi även med dem i kajaken eller SUP:en. Här är lite bilder från när vi var ute och kajakerna.






Efter någon timme ute i viken var det dags att paddla tillbaka för att fortsätta dagen med aktiviteter på land. Någon kilometer bort från Kajakeriet, på andra sidan ön så finns den så kallade snorkelleden där det fanns möjlighet att ta sig ett dopp och följa en liten snorkelled som går under vattnet och som är ca 200 meter lång. Eftersom det var väldigt mycket folk på bryggan så nöjde vi oss med att sätta oss vid bordet och njuta av utsikten och lunchen som jag hade fixat till alla, chiabattabröd fyllda med en tonfiskröra, riktigt gott om ni frågar mig.

Medans vi satt där hörde vi att det började åska en bit bort samtidigt som det blev allt mörkare på himlen så då kände vi att det var dags att packa ihop och dra vidare vilket vi också gjorde, jag ville ju visa mer av ön.
Eftersom det fanns ett gäng hundar med också så tänkte jag att de också skulle få lite njutning de med i form av en promenad, den blev inte jättelång, men jag tror nog att de var nöjda ändå. Att stå och balansera på en SUP eller sitta stilla i en kajak är ganska påfrestande mentalt för de flesta hundar, speciellt om man inte är van, så jag tror nog att de sov gott när de kom hem, i alla fall gjorde vi det.

Till er som ville men inte hade möjlighet att vara med så kan jag lugna er med att berätta att det här är ett återkommande event så vi syns nästa år igen, men orkar man inte vänta tills nästa år utan vill prova på att paddla kajak eller SUP så kika in på hemsidan för att läsa mer om vad som finns och han svarar gärna på frågor om det skulle vara något ni undrar över.

Kommentarer

Mest lästa