Älgbröl vid vindskyddet

Det kommer att komma en tid då jag inte klarar av att åka ut med min manuella rullstol på några längre turer, väldigt tråkigt, men så är det. Lyckligtvis så känns det som att det kommer att dröja många år till, än är det krut i gubben, men eftersom jag vet att den tiden kommer så ville jag igår testa om det skulle funka att ta permobilen med all packning och stanna till vid något vindskydd. Jag hade tidigare på dagen vart på hjälpmedelscentralen och lagat min rullstol och mitt freewheel efter att tidigare i veckan ha lyckats med konststycket att ha sönder dem bägge på en och samma dag. Det tog ett par timmar att fixa grejorna så då tyckte jag att det passade bra att ta permobilen den här gången eftersom stora delar av dagen hade gått, så senare på eftermiddagen packade jag ihop vad jag skulle ha med mig till mig och Iris, en vattendunk fylld med vatten och två stora väskor fyllda med både det ena och det andra, sedan var det bara att dra iväg.
Vi tog tunnelbanan från Medborgarplatsen till Brommaplan, sedan rullade vi för egen maskin bort till ett av mina favoritområden, Kärsön som ligger mellan Brommaplan och Drottningholm. När vi åkt över Nockebybron svängde vi vänster in mot Kärsögården för att efter ca 5 meter svänga höger och fortsätta förbi bommen, uppför backen och in i skogen.
Efter ca 1 km kom vi fram till platsen där vi skulle tillbringa vår natt tillsammans med eventuella djur som finns på ön. Efter ett samtal med frugan så var det dags för middagen, frystorkad pasta bolognese, ganska god faktiskt. De frystorkade rätterna som finns idag är ljusår mycket bättre än vad de var förr. Enda nackdelarna är att de är väldigt dyra, i alla fall de som man köper i friluftsbutiker, sedan är de också väldigt kraftiga i form av mycket kolhydrater. En sådan som jag behöver gör inte av med så mycket kalorier som en gående, så jag brukar köpa min mat i en vanlig matvarubutik, billigare och inte så kraftiga. Ett annat tips är att värma upp vatten hemma innan man åker iväg för då är det bara att hälla i det varma vattnet ner i det frystorkade, vispa runt med en sked, vänta ett antal minuter och sedan är middagen klar.
Det som var så bra med det här stället var att det har allt, vindskydd, grillplats med tillhörande bänkar och en anpassad toalett som fanns bakom vindskyddet, men när jag kom fram till dörren såg jag att de hade satt upp en skyld där de avrådde folk från att använda toaletten pga Coronan, typiskt!
När vi ätit middagen fixade jag med tältsängen, liggunderlag och sovsäck, något som uppskattades mycket av Iris, jag hann knappt bli klar förrän hon la sig till rätta, själv satt jag kvar i permobilen och läste en mycket spännande bok, sedan var det sovdags.

Jag brukar alltid vakna när det börjar ljusna för då sätter fåglarna igång med sin tonsäkra fågelsång, men nu vaknade jag av något helt annat, en älg. Iris hade också vaknat och satt och stirrade in mot skogen där ljudet kom ifrån. Jag trodde först att det var ett rådjur, men ljudet stämde inte riktigt och efter att ha konsulterat med min far i telefon kom vi bägge fram till att det var en älg. Vi såg den aldrig utan bara hörde den och av ljudet att döma så var den bara några meter bort. När ljudet upphörde la vi oss bägge ner igen och fortsatte sova.
När det gäller måltider så är frukosten lite av en höjdpunkt för min del, kaffe och tunnbröd med något pålägg, i detta fall Kavli raketost. Påminner om den vanliga Kavli mjukost, men den här är lite fastare i konsistensen, sedan är den på tub.

Enligt väderprognosen skulle det bli varmt idag så jag ville inte söla alltför mycket med tiden utan komma iväg så tidigt som möjligt så det inte skulle bli alltför jobbigt för Iris, hon är lite känslig för värmen tyvärr. När frukosten var uppäten och jag hade packat ihop våra pinaler så började så sakteliga röra på oss mot civilisationen och efter lite mer än en timme var vi hemma igen. Platsen som vi var på tillhör Lovö naturreservat och på Kärsön finns tre anpassade grill och rastplatser, den som jag var vid har dessutom en anpassad toalett. Vad gäller grillplatserna så fylls det på med ved med jämna mellanrum så ved behöver man inte ta med sig.
Kommer man med färdtjänst hit så är adressen Brostugans väg 3 Drottningholm. Jag har skrivit tidigare om rastplatserna på Kärsön och det blogginlägget kan man hitta om man skriver Kärsön i sökrutan på höger sida.

Kommentarer

Mest lästa