Barfotaslingan

För knappt två veckor sedan hade jag nöjet att hålla i en vandring ute på Kärsön tillsammans med Förbundet Sveriges dövblinda, ett underbart gäng i ett underbart och vackert område. Kärsön har jag skrivit om flera gånger, men för er som inte har läst det och inte riktigt vet vart det ligger så kan jag berätta att det ligger mellan Brommaplan och Drotttningholm och ingår i naturreservatet Lovön som bildades 2014.

Att ta sig dit är väldigt lätt och det finns flera olika alternativ. Dels kan man ta tunnelbanans gröna linje och stiga av i Brommaplan och följa cykelvägen mot Drottningholm. När man har åkt över den första bron som är Nockebybron så har man kommit till Kärsön och Brostugan som ligger på vänstra sidan av Drottningsholmsvägen. Alternativ två är tycker jag ett trevligare alternativ, gröna linjen till Alvik och därifrån ta Nockebybanan till Nockeby som är ändstationen. Från stationen svänger man vänster förbi Birgittas kyrka och ner till Drottningsholmsvägen för att där ta vänster och följa cykelvägen bort.
Jag träffade gruppen vid parkeringen som finns utanför Brostugan, därifrån gick vi bort till en bom som finns vid korsningen Drottningsholmsvägen Brostugans väg, där svängde vi vänster och in i skogen.
Området består av till en början av ekskog och fårhagar, vägen var var en bred och hyfsad grusväg som ledde oss in i området. Första kilometern gick svagt uppför hela vägen upp till dagens första stopp, Barfotaslingan. Det är en slinga på ett par hundra meter som slingrar sig genom området. Tanken är att människor med nedsatt syn ska få, under kontrollerade former, få känna av olika underlag som finns i skogen, alltifrån sten, rötter och annat som finns i naturen. Givetvis kan man även som seende testa slingan men då tycker jag nog att man ska blunda för att uppleva hur det är att faktiskt ta sig fram med synfel, en annorlunda känsla. Det finns ett staket som man kan hålla sig när man går runt.
Det fanns en liknande slinga vid Kinateatern ute på Drottningholm, men den var så nedgången så när man bildade Lovön naturreservat så föreslog jag en ny slinga vid den här platsen. I närheten finns det ett vindskydd, grillplats och en anpassad toalett, plus att det är en bit in i skogen så mysfaktorn är riktigt skön. Hela området är anpassat och man behöver inte ta med sig någon ved för det fylls på någon gång i veckan. Här är lite bilder från när jag lät deltagarna testa slingan.


När alla som ville hade gått runt rundan så fortsatte vi till nästa mål och som var dagens slutmål, rastplatsen vid vattnet på den sydvästra delen av ön. Men innan vi kom dit så gick vi igenom ett fantastiskt skogsområde med tät vegetation där delar av lövverken hängde över stigen som vi gick på.


Efter en stund kom vi fram till grillplatsen med en utsikt över Mälaren och Kungshatt, Fågelön och Lovön. Här stannade vi till för att njuta av det fikat som jag hade med mig till alla deltagare.

När alla var nöjda och belåtna så vända vi tillbaka till Brostugan där vi avslutade dagens vandring.

Kommentarer

Mest lästa