Annorlunda julstress

De flesta brukar jäkta ordentligt veckorna innan jul, så även jag, men mina förberedelser blev lite annorlunda i år, dessvärre inte av det roliga slaget.

Förra veckan tog de bort mina agraffer som jag har haft efter min njuroperation, någon dag efter började det komma ut sårvätska genom såret. Eftersom jag varit med om det förut så höll jag huvudet kallt, men till slut fungerade det inte så jag ringde sjukhuset som jag legat på, de i sin tur hänvisade till vårdcentralen och på vårdcentralen sa de efter att ha sett mitt sår att jag skulle åka in akut till sjukhuset.

På akuten var de först lite frågande över varför jag åkt dit och inte till vårdcentralen, men efter att ha kollat och klämt på såret lite närmare och se både sårvåtska och blod som kom ut så kunde de konstatera att det var bra att jag kom in.

Vad som hänt är att det har bildats små kanaler och fickor med sårvätska som hittat ut, i normala fall så läker allt som det ska utan komplikationer, men jag har lärt mig genom åren att min kropp är inte som alla andra, kan den jävlas så gör den det, punkt slut. Efter en hel del pillande i operationsärret så bestämde man att jag skulle komma tillbaka för en mer rejäl undersökning, men innan jag fick åka hem från akuten så ville man ha lite röntgenbilder också, sedan var det bara att åka hem. Det låter som att jag tillbringade max någon timme på sjukhus, men det tog mycket längre tid än så. Jag åkte in halv två på dagen och kom hem ett på natten. Jag brukar säga att för att klara av ett akutbesök så måste du vara frisk, något som givetvis inte stämmer, men det är inte helt lätt att vara på en akutmottagning.

Hur som helst så var jag tillbaka på urologmottagningen idag för en närmare undersökning vilket var väldigt fascinerande att se. Efter ett antal bedövningssprutor så hade jag både pincett, sax, kniv och en slang i magen, rena verktygslådan med andra ord. Jag brukar ha bilder i mina blogginlägg, men i det här fallet så väljer jag att inte ha det, det kan vara lite känsligt för vissa vilket jag förstår, men jag är väldigt nyfiken på hur man fixar till saker och ting i människokroppen. När jag var klar hade jag två eller tre öppna sår med en slang och specialförband som ska suga upp det som finns och tanken är att allt ska läka inifrån på något sätt. Pga min svaga bukvägg och förstörda muskler efter alla operationer kommer läkningsprocessen ta tid, men jag kommer ändå att kunna leva som jag gjort tidigare vilket känns skönt. Det som är bra är att eftersom det är lågsäsong så har jag inget planerat, men när säsongen kommer igång på allvar så ska det inte vara några problem att hålla vandringar och event och det ser jag verkligen fram emot. Som man brukar säga, efter regn kommer solsken.

God jul på er alla!!!

Kommentarer

Mest lästa