Symboler är viktiga

I våras började jag med ett projekt som handlade om tydliga symboler på hemsidor och slingor där man kan ta sig fram i om man har svårt att gå. Det finns hur mycket symboler som helst, oftast har varje kommun sina egna symboler, oftast med bristfällig information, dvs, man förstår inte alla gånger vad som menas.

Ordet tillgängligt är ett ord som flitigt används, men det är ett väldigt stort begrepp och som kan betyda vad som helst, och det kan skapa stor förvirring och stora problem, så i våras började jag tänka på hur en bra symbol ska se ut. Tanken var att det här var ett jobb som jag skulle söka pengar för från Allmänna arvsfonden, men det skulle ta alldeles för lång tid och tålamod är inte min starka sida, så då satte jag igång ändå, så samtidigt som jag haft mina vandringar och event så har jag hållit på med det här. Lite virrigt kan tyckas, men nu tycker jag att det börjar likna något i alla fall, men jag är inte klar än. På sidan "Tips på vandringar" jag jag gjort en lista på platser och slingor som jag arbetat i tillsammans med kommun eller statlig myndighet och då har jag lagt in de här symbolerna för att testa.

Här är några av symbolerna.

Ej tillgängligt vindskydd

Tillgänglig toalett

Tillgänglig grillplats

Tillgänglig rastplats

Slingans genomsnittliga lutning, över 5 %

Framkomligt med rullstol/rullator

Vid varje slinga har jag ändrat texten på symbolerna så de ska passa just den specifika slingan. Gå gärna in på sidan för att kolla och tyck till. Slingor

Kommentarer

Mest lästa