Tillbaka till Björnö

I fredags kom syrran med familj på besök vilket alltid är väldigt trevligt. På kvällen skulle de gå på Swedish house maffia på Tele2 Arena, men innan det så hann vi umgås en del, Tyvärr var inte vädret det bästa, det både snöade och var sol under dagen så vi höll oss inne för det mesta så igår söndag kände jag att det var dags för en tur i skogen, så efter frukost drog jag och Iris iväg. Platsen vi skulle besöka var Björnö naturreservat på södra Ingarö, ett ställe som jag och Iris besökte i höstas och som jag blev förälskad i. Jag blev så förälskad av stället så jag bestämde mig där och då att jag skulle anordna ett event kommande år, alltså i år, så nu kände jag att det var dags att åka dit och planera, och till min hjälp hade jag min gode vän Calle som brukar vara med mig på mina vandringar. Jag hade tidigare under veckan fått positiva besked från kommunen om stöd till eventet så nu var det bara att köra på.
Fjärd
Torpe-Infärden

Första stället som vi besökte var företaget kajakeriet som låg vid Torpe-Infjärden där man kan köpa och hyra allt som har med kanadensare, kajaker, sup/ståbrädor att göra. Företaget låg precis vid vattnet så efter att ha pratat en del och tittat på några av modellerna så gick vi ner till strandkanten för att se hur det såg ut och fundera på hur man skulle få i folk i kanadensaren och efter lite funderande så trodde vi alla att det inte skulle vara några problem. Efter vårat lilla trevliga möte fortsatte jag, Iris och Calle på grusvägen som går genom reservatet. Vägen var väldigt lätt att åka på, bred och fin med några backar efter vägen men det var inga problem att ta sig fram.
Björnö naturreservat
Grusvägen vid sjön Slängen

När vi hade åkt ca 1,5 km kom vi fram till en t-korsning där vi svängde vänster och ner mot ett ställe som hette Näset. Nu blev vägen lite sämre med löst och stenigt underlag och mycket backar, mest uppför. Vädret var soligt och ganska varmt, i alla fall nu när vi kom till backar där vi fick jobba lite extra så här åkte ett klädplagg av för nu började det bli lite svettigt. På vänstra sidan hade vi insjön Slängen som låg i stort sett spegelblank förutom där det simmade omkring svanar och andra fåglar. På högra sidan hade vi en tät skog blandat med både lövträd och barrträd och stora klippblock och ett berg och det var det berget som vägen slingrade sig uppför. När vi väl kom upp gick det lite nerför och när vi kom till en stor äng stannade vi till för att äta lunch, en lunch som idag bestod av soppa, ägg och kaffe till mig, det vanliga till Iris, dvs torrfoder, medans Calle festade på ordentligt med pizzaslice som blev kvar efter gårdagens middag.

Det är inte många platser i Stockholm där man kan få uppleva total tystnad, förutom ljud från naturen, men där vi satt hördes bara fågelkvitter och sus från blåsten som svepte förbi med jämna mellanrum. så det hoppades till ordentligt när Iris plötsligt reste på sig och skällde och orsaken till det var två personer som kom ridande. Iris älskar att se på hästar på tv, men i verkligheten är hon inte fullt så förtjust i dem, kan bero på storleken. När lunchen var uppäten packade vi ihop och fortsatte stigen bort.
Jag och Iris vid en av stigarna

Efter några hundra meter kom vi fram till en stig som svängde höger som vi sedan följde och som var dagens stora misstag skulle det visa sig. Till mitt försvar så tittade jag faktiskt på min gps innan vi fortsatte och tolkade det som att vi skulle ta stigen genom fältet bort till en större grusväg på andra sidan. När vi kämpat oss igenom halva fältet stannade jag till för att kolla in gps:en igen och upptäckte då att vi inte var på rätt stig, men vi fortsatte ändå för att haka på stigen längre fram, men vi kom inte så långt för mitt på fältet fanns ett dike som man var tvungen att ta sig över vilket var omöjligt med rullstol, så det var bara att vända tillbaka. Stigen som vi egentligen skulle åka på var inte heller den så speciellt bra, så då vände vi och åkte tillbaka till  badplatsen Torpesand och snorkelleden som delvis är anpassad.
Björnö naturreservat
Utsikten vid snorkelleden
Det här är en av två snorkelleder som finns i länet, den andra finns vid Nåttarö söder om Stockholm. Den här leden är ca 200 meter lång och är som mest tre meter djup. Leden är anpassad för funktionsnedsatta och synskadade med en rullstolsanpassad brygga (bryggan ligger i 15/6-1/9) och under vattnet finns skyltar med taktil- och punktskrift. Det här är en av de aktiviteterna under kommande event som är planerad i slutet av juli, så håll utkik för mer information för det här vill ni absolut inte missa.

För den som är intresserad av att besöka naturreservatet så är färdtjänstadressen Björnö naturreservat, Småängsvägen 1. Adressen är en privatadress, men om man åker ytterligare knappt hundra meter kommer man till en stor parkering på höger sida som man kan stanna vid. Vid parkeringen finns en anpassad toalett och informationsskyltar om reservatet. Bra att veta är att man bara kan ta sig in på toaletten med manuell rullstol. Bestämmer man sig ändå att besöka området vilket jag tycker att man ska göra är förslaget att man tar med sig lite fika och följer grusvägen genom området och stannar till vid något fint ställe utmed stranden. Det är mer kuperat på den norra delen av ön, vägen mot Ebbalund och sedan på den sydöstra delen av ön, annars är det lätt att ta sig fram med rullstol om man har full armstyrka, annars är tipset att man tar med sig någon.

Kommentarer

Mest lästa