Nya rastplatser på Kärsön

Arbetet med att göra delar av Kärsön i Ekerö kommun mer tillgänglig pågår för fullt vilket känns riktigt kul. Ön har en speciell plats i mitt hjärta, det var här jag låg under bar himmel tillsammans med Ymer några månader efter min första stora magoperation för ca 10 år sedan. För några år sedan hade jag ett första möte med Mats Larshagen från statens fastighetsverk angående tillgänglighetsprojekt både på Lovön och på Kärsön, efter det mötet har det rullat på lite sakteliga, väldigt sakta stundtals pga en massa ansökningar om bygglov som måste lämnas in till höger och vänster, men nu kan man äntligen börja bygga och ta fram det som vi pratat om tidigare, rastplats, grillplats, toalett och allt det här är som sagt anpassat så även människor i manuella eller elrullstol ska kunna ta sig fram.

Fördelen med Kärsön är att det är lätt att ta sig dit, antingen tunnelbanan till Brommaplan och sedan rulla utmed Drottningsholmsvägen ca 3 km, tills man åkt över Nockebybron, eller så kan man ta tunnelbanan till Alvik för att sedan ta Nockebybanan till Nockeby för att där ta sig över bron till Körsön, en promenad på någon kilometer. När man väl tagit sig över bron så svänger man vänster för att svänga höger vid bommen och ta sig upp för den ganska långa och stundtals jobbiga uppförsbacken.
Backen på Kärsön

Underlaget är idag ganska ojämnt med gropar och stora stenar, men det kommer att rättas till under året, men det går att ta sig fram som det är idag, bara lite svårare, men det är det väl värt för när man väl kommer upp möts man av ett fantastiskt landskap med tät skog med flera hundraåriga ekar och våtmarker. Kärsön är en del av miljön runt Drottningholm slott och som sedan 1991 är ett av Sveriges världsarv, det första i Sverige, totalt finns det 15 i Sverige.

När man väl kommit upp så fortsätter vägen genom skogen, fram till ett öppet fält, här är det tänkt att den första rastplatsen med tillhörande toalett ska finnas. Arbetet är inte riktigt klart än, själva bänkarna och vindskyddet är på plats, det som ska göras är att ta dit en anpassad utomhustoalett och sätta dit grillen på någon form av cementfundament så den inte blir snodd. Här är lite bilder från den första rastplatsen.


Förhoppningsvis kommer den här platsen vara klar innan semestern så jag sedan kan ta ut en grupp för en fika eller korvgrillning. I närheten av den första rastplatsen kommer man att anlägga en slinga på några hundra meter och som ska vara anpassad för blinda/synskadade.

Nästa planerade rastplats ligger några hundra meter längre bort. Man fortsätter grusvägen ner för en liten backe, sedan tar man höger och följer en stig som går in i skogsområdet ner mot vattnet. Här växer träd och buskar väldigt tätt så det är ganska otroligt att man kan ta sig fram med rullstol o det här området, men det kan man.
Stigen genom snåret

När jag var här första gången hade jag planerat att ta mig till Högholmen som är en liten udde längst ut på ön men det hade fallit ett träd över stigen så jag tog mig inte ända fram då, men idag var det
Det gäller att ta det försiktigt i backen
inga större problem, mycket tack vare min permobil som jag tog mig fram med. Manuellt går det som sagt att ta sig fram på stigen, tills man till slut kommer till en kort men brant nerförsbacke så där måste man ha hjälp för att ta sig fram. Givetvis var jag tvungen att testa backen med min permobil och det gick, men man var tvungen att ta det väldigt försiktigt eftersom det fanns en hel del stora stenar och rötter på stigen, sedan var det högt växande gräs på sidorna så man såg inte riktigt om det fanns några gropar i gräset, men den här gången gick det bra. Till slut kom vi fram till ett öppet fält där man hade höga vass som skymde sikten mot sjön och på den andra sidan var det skog som delvis skymde Drottningholms slott. Gör man i ordning stigen så är det här ett ställe som man kan tälta eller bara stanna till för en fika, men ska man tälta ska man säga till markägaren först, i detta fall statens fastighetsverk. När vi tittat runt lite så vände vi och åkte tillbaka till den första rastplatsen, där skildes våra vägar åt. Jag kände att jag inte var riktigt färdig med området än så jag och Iris fortsatte elljusspåret genom skogen ner till Kärsögården. Gården drivs av KFUM Kärsö, Bromma och här finns massor med olika aktiviteter, frisbeegolf, utomhusbasket, beachvolley, kanot, bad m.m. Är man hunrig kan man ta en fika i restaurangen eller deras egen foodtruck som finns i området. Planer finns att jag kommer att anordna något här nästa år tillsammans med andra aktörer, mer om det längre fram i tiden.

När vi tagit oss över Nockebybron åkte vi igenom villaområdet och genom Ålstensskogen bort till Solviksbadet, där följde vi en stig som gick utmed vattnet, men vi åkte på lite bakslag efter vägen pga trappor, så vi blev tvungna att vända några gånger men till slut kom vi till Alvik där vi tog tunnelbanan hem.

Kommentarer

Mest lästa