Gammalhagen - Kolarängen

Många gånger har jag nämnt att Stockholm inte bara består av hus och gator utan att det också finns en vacker natur med en intressant historia bakom sig, Alby naturreservat med omnejd är en sådan plats och idag genomförde föreningen Skogstur en vandring i området.

Vädret var allt annat än bra, stora mörka moln och en hel del regn emellanåt, så det var bara att sätta
Rådjur
Rådjur på grönbete
på sig regnstället innan vi åkte iväg och med vi menade jag mig själv och Iris. Under morgonen hade jag fått några avbokningar av olika anledningar, men som jag sagt tidigare, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sitter man o andra sidan still i en elrullstol, då blir man lätt nedkyld, trots varma kläder eftersom man sitter stilla och ofta har vinden emot sig så jag har full förståelse för att man väljer värmen. Hur som helst så var vi sju personer som trotsade regn och rusk när vi från Alby friluftsgård begav oss norrut genom Gammalhagen och till den konstgjorda dammen id Kolarängen. Området består av stora beteshagar, gamla torp och fornlämningar, mest gamla gravar från vikingatiden. På en äng betade ett rådjur helt orädd, trots att vi alla (inklusive Iris) stannade till för att titta på den när den gick omkring och betade. Efter en stund fick den syn på oss och stirrade tillbaka, när vi hade stirrat på varandra en stund så fortsatte vi bort utmed fältet och in i skogen.

Vägen var ganska kuperad med både små och långa branta backar, men vi tog oss fram med permobilar allihopa så det var inte så ansträngande. Söder om dammen svängde vi höger och åkte över en bro som gick över en bäck som slingrade sig i området. Väljer man att hoppa i plurret och följa bäcken söderut så kommer man till Albysjön som ligger vid Alby friluftsgård och är man riktigt energisk och fortsätter så kommer man till slut till Östersjön, men det är inte att rekommendera. När vi gått över bron svängde vi vänster och fortsatte utmed dammen tills vi kom till en smal bro som gick över vattenområdet. på andra sidan fanns en brygga som vi åkte ut på och där stannade vi till för en fika, kaffe och nybakade bullar, kladdkaka och annat gott och onyttigt. Tanken var att vi skulle grilla, men pga vädret så kände jag att det skulle bli ganska svårt att få igång en liten brasa i det här vädret så då fick det bli plan b istället.
Alby naturreservat
Fika vid dammen

När vi fikat klart fortsatte vi till ridskolan som låg ca 5 minuter bort, där avslutade vi promenaden, i alla fall de andra, jag och Iris fortsatte cykelvägen som gick utmed Tyresövägen. Molnen blev mörkare och mörkare vilket betydde att skyfallet kröp sig närmare och närmare, när vi kom till Storkällans kapell öppnade sig himlen rejält och det öste ner så då ringde jag efter färdtjänsten så vi kunde ta oss hem någorlunda torra.

Den här turen kan jag varmt rekommendera för den som inte vill ut på alltför långa och svåra strapatser.

Kommentarer

Mest lästa