Biologiska mångfaldens dag

22 maj 2002 bestämde sig FN att utse datumet till Biologiska mångfaldens dag, 15 år senare, närmare bestämt 2017 kom den till Sverige tack vare initiativtagarna Rebecka Le Moine och Erik Hansson och har under åren växt med fler evenemang varje år.
Spången vid Kyrksjön

Förra året fick jag förfrågan från Miljöförvaltningen att ordna någon tur för människor med olika funktionsvariationer vilket jag också gjorde, då vid Kyrksjölötens naturreservat i Åkeshov i nordvästra delen av Stockholm. Då var det bara två personer som kom, men i år kom det lite fler, sex personer. Vet inte om platsen lockade mer eller vad det var, men om ni frågar mig så är det här ett av mina favoritområden och området jag pratar om är Strålsjön/Erstaviks naturreservat. Här har jag haft många underbara stunder, både för mig själv men även med mina hundar, familj och vänner. Chansen att få se vilt i området är väldigt stort, vilket också rubriken till vandringen antydde, "På span efter vilt i Strålsjön/Erstaviks naturreservat".

När vi alla hade samlats så gick jag igenom dagen, sedan började vi vår vandring. Vi stannade till vid några platser där jag berättade lite om områdets historia och natur, de fick chansen att bla smaka på granskotten som kommer fram under våren. Granskott ska man med fördel äta på våren för då är de som bäst och de kan man använda som smaksättare i olika viltgrytor, oljor, vinäger eller te, jag har använt det i grytor och som te och det smakar riktigt gott.
Paus vid fälten

Efter någon kilometer kom vi till en nerförsbacke som gick ner mot stora fält och vid skogsbrynet stannade vi till för jag skulle berätta om ett hjortmöte som jag hade för några år sedan när jag och min förra hund var och tältade för några år sedan. Då räknade vi antalet hjortar till 22 stycken, men det var ingenting mot vad vi skulle få uppleva den här dagen. När jag berättade om mitt hjortmöte tog en av deltagarna upp sin kikare och sa att det fanns en större mängd hjortar en bit bort på ett fält. De syntes inte så bra om man inte hade kikare för de var så långt bort, men som tur var så var det åt det hållet vi skulle (på ett ungefär), så om de inte hade hunnit dra så skulle vi få se dem ännu tydligare.
Hjortar i solskenet

Ännu fler hjortar

Vid nästa vägkorsning svängde vi vänster och fortsatte norrut och när vi hade gått några hundra meter ytterligare stannade vi till för att kolla in hjortarna. Som närmast var vi ca 200 meter från dem så man var tvungen att använda kikare även där vi stannade, men med hjälp av kikaren så såg vi dem klart och tydligt och vi kunde räkna dem till en bit över 70 stycken. Jag åkte ner för en risig skogsväg som gick utmed kanten av ena fältet ner till en bäck för att få så bra bilder som möjligt och jag lyckades ganska bra måste jag säga, när vi alla hade tagit de bilder vi ville ta så fortsatte vi vägen, genom fälten och in i skogen. Vid en solglänta söder om Sandasjön stannade vi till för att äta lite mat som jag hade förberett innan, som vanligt var det lite smaksättare från skogen, i detta fall granskott som jag hade finhackat och blandat i maten, köttfärsgryta med grönt och ris. Medans vi satt och åt såg vi några rådjur som gick och betade på en äng några hundra meter bort, antar att de njöt lika mycket av sin mat som vi gjorde, mat ute i naturen är helt klart som bäst då. När alla var mätta och belåtna fortsatte vi stigen/vägen genom skogen tillbaka till den stora parkeringen vid Erstaviksvägen för att sedan åka hem.

Kommentarer

Mest lästa