Årets första guidning

Äntligen börjar säsongen, på söndag drar jag ut ett gäng på en vandring uppe i skogarna mellan Rösjön och Enebyberg, första guidningen för i år om man inte räknar med guidningen som jag gjorde för ett par veckor när det bjöds på våfflor med grädde och hallonsylt vid nedre Rudan i Handen, söder om Stockholm. Tanken är att vi ska smaka på det som växer runt om nu när våren börjar smyga sig på, men idag var det väldigt virrigt väderleksmässigt när jag och Iris var uppe för att reka. Jag hade jag ett möte inplanerat men i morse pep det till i min telefon, ett sms om att mötet var tvunget att flyttas fram pga sjukdom så då blev det lite ändrade planer. Efter frukosten
Roslagsbanan
Iris på tåget
packade vi ner det vi skulle ha med oss till vår promenad, dvs kaffe och lunch till mig som denna dag bestod av stekt ris som jag hade värmt upp och lagt ner i min mattermos, Iris fick sitt gamla vanliga, vatten och torrfoder, men hon verkade väldigt nöjd ändå. Sedan tog vi oss upp till Mariatorget för att där ta tunnelbanan till Tekniska högskolan för att där byta till Roslagsbanan. Resan tog ca 30 minuter och när vi kom fram till Roslags-Näsby tog vi hissarna ner till markplan för att fortsätta västerut. Innan vi åkte var jag i valet och kvalet om jag skulle ta permobilen eller min manuella rullstol. Det har gått mer än 12 veckor sedan operationen, mina restriktioner är borta och träningen går framåt och vägarna som vi skulle åka på var snälla, fina asfalt och grusvägar, relativt plant, så det fick bli manuella. Vi tog cykelvägen som gick utmed gamla Norrtäljevägen genom ett större villakvarter för att efter en stund komma till Enebybergs gård, en rosa byggnad från sent 1700-tal, där bytte vägen namn till Eneby skogsväg och underlaget byttes från asfalt till en vanlig lättrullad grusväg.

Har ni varit på kosläpp någon gång? Det har inte jag, men jag har sett det på tv och korna verkar hur lyckliga som helst när de äntligen får komma ut efter några månader inomhus, likadant är det med Iris, hon ändrar karaktär totalt, från världens lugnaste lilla sötnos till en totalvild hund, trots att hon även under vintertid får komma ut i skogen, så henne är det inte synd om minsann. När vi kommer till skogen brukar jag pejla in läget för att se hur det ser ut med miljö, människor och eventuella djur, ser det ok ut så släpper jag henne så hon får springa av sig lite. Jag har tidigare försökt att ta kort på henne när hon springer omkring och morrar och leker med både pinnar eller kottar, eller vad hon hittar, men jag har slutat med det. Hon är så fruktansvärt snabb så när jag väl ska ta bilden, så har hon antingen lyckats försvinna ur bild eller så blir allt bara suddigt. Bilden nedan är från förra året när jag hade en guidning i området och en av deltagarna hade sin hund med sig, ni kanske förstår vad jag menar när ni ser bilden.
Enebyberg
Vilda hundar

Eftersom några av er som läser ska med på vandringen på söndag så berättar jag inte vad jag hittade för intressanta saker efter vägen som jag tänkte använda i maten, men så mycket kan jag säga att det blir gott, annorlunda men gott. Förutom maten så kommer jag berätta om områdets historia och natur, bla om vilket träd som är äldst, granen eller tallen och vad som skiljer dem åt, förutom det man ser med ögonen.

När vi åkt igenom skogen och fälten kom vi fram till ett hus på höger sida, där svängde vi höger och fortsatte en mindre väg genom skogen bort till sydöstra delen av Rösjön. Sjön är ganska stor, 1500 meter lång och 300 meter bred på det bredaste stället. Här kan man fiska både aborre, gädda, mört och andra arter, även kräftor kan man fånga här, vet dock inte om man måste ha fiskekort för att få fiska här, antagligen för det måste man på de flesta ställena. Sjön sträcker sig genom tre kommuner, Danderyd, Sollentuna och Täby. Området där jag och Iris var hör till Danderyd, men strax norr om den sydöstra badplatsen så hamnar man i Täby kommun. Det finns tre badplatser runt om sjön, vet inte hur de andra badplatserna är när det gäller tillgängligheten, men här finns en handikapparkering och en anpassad badbrygga som för tillfället var upplockad och eftersom den inte var nere vid vattnet så vet jag inte hur den fungerar. Underlaget är sandigt, men ganska hårt, så det går att ta sig fram med rullstol om man är lite envis och har normal armstyrka.
Badstrand
Rösjön

Medans vi satt och åt vår lunch kom solen fram en kort stund för att sedan slå om till ett riktigt snöoväder, men det var inget som låg kvar på marken så det gjorde inte så mycket. När maten var uppäten packade vi ihop och rullade tillbaka till stationen för att åka hem till söder och planera ytterligare inför söndagen.

Kommentarer

Mest lästa