Tällberg, en underbar liten idyll

Efter en underbar vecka i Idre var det dags att bege sig hem till Stockholm igen, men det fanns en plats till som vi skulle besöka och det var Tällberg.

Det jag gillar med Dalarna är den vackra naturen och att man bevarat mycket av det gamla och det jag tänker mest på är de underbara röda stugorna med vita knutar och det fanns det gott om i Tällberg, faktum är att nästan varje hus i Tällberg var målat i rött med vita knutar, några var träbruna också. Byn ligger vid en bergssluttning vid sydöstra delen av Siljan, i Leksands kommun. Första gången man nämnde Tällberg eller något som liknade Tällberg var på 1300-talet men då hette byn Tillbergh som betyder tallbevuxna berget. Bynamnet är ändrat men det finns faktiskt en detalj som är bevarat än idag om vi ska prata om namn och det är ordet gattu som betyder gata, nästan alla gator i området slutade med gattu, något som jag aldrig sett tidigare. Jag tänkte jag skulle berätta lite mer om dalmål, men efter att ha varit inne på wikipedia så lämnar jag det ämnet för det var väldigt invecklat, jag håller mig till byn Tällberg i stället.

När vi kom till den lilla byn stannade vi till vid en rastplats med en fantastisk utsikt över Siljan, efter lunchen gick vi runt lite i byn och kollade på stugor, några av dem var tillgängliga med rullstol men det var så otroligt mycket folk så jag gick inte in, jag hade aldrig sett något ändå pga allas ryggar som skulle skymma sikten för mig. I stort sett alla byggnader i byn hade någon form av kommersiell verksamhet, privatbostäderna verkade vara i utkanten av själva centrum. Som sagt så går det att ta sig fram med rullstol men man ska vara beredd på att det är backigt överallt, men det är väl värt ett besök tycker jag. Här är lite fler bilder från byn.







Kommentarer

Mest lästa