Mat med influenser från skogen

I ett av mina vandringspaket så ingår det "mat med influenser från skogen" och med det menar jag att maten som jag lagar har lite anknytning till naturen. Det kan vara någon eller några kryddor, tex enbär, gran eller tallbarr eller någon svamp, eller en blandning av allt. För ett par veckor sedan fick jag ett mejl från en skola där de undrade om jag ville hålla en vandring där det just ingår mat med influenser från skogen, jag svarade ja direkt, sedan började jag kolla runt lite på olika hemsidor på nätet, jag kontaktade några av mina vänner för att få lite hjälp. Så småningom kunde jag sätta ihop en meny som jag tänkte kunde fungera.

Renskavspanna här väl säkert många av er ätit, men har ni kryddat det hela med kombinationen malen enbär och granbarr, inte jag förrän för några dagar sedan. Jag gjorde mina sista inköp i torsdags på Lulles fågel och vilt i Söderhallarna, sedan åkte jag hem och gjorde mat för 12 personer. Att göra mat för 12 personer är inte så mycket jobbigare än att göra mat för två egentligen, enda skillnaden är att det tar lite längre tid, närmare bestämt tre timmar. Förutom renskav skulle det vara lök, paprika, svamp av olika slag och en mängd olika kryddor och allt skulle sedan blandas med kokt ris. När allt var klart hällde jag över det i en stor kastrull som jag lät maten svalna i, sedan in i kylskåpet över natten. Innan vi gick och la oss tog jag fram allt som jag skulle ha med mig under turen under dagen så att det bara var att slänga i sig frukosten för att sedan åka iväg till Eneby torg där jag skulle träffa gruppen, det tog ett tag innan alla hade kommit på plats men när alla hade kommit drog vi iväg.

Från Eneby torg följde vi cykelvägen norrut knappt 300 meter, sedan svängde vi vänster och följde en grusväg som gick utmed Rosenvägen. En stund senare kom vi fram till Enebybergs gård och till skogen. Förutom att vi var ett antal personer i gruppen så fanns där även två hundar, Iris var den ena och en Shetland Sheepdog vars namn jag glömt, det jag kommer ihåg var att det var en söt liten hane på fyra år. När vi kom in i skogspartiet släppte vi hundarna lösa så de kunde springa omkring och jaga varandra. Iris var mest intresserad av att springa runt i cirklar och morra medans den andra hunden stod och tittade på, till slut fann de varandra och sprang omkring och lekte. Ni som har hundar kanske vet att det inte är så lätt att ta kort på dem när de springer omkring och leker, speciellt när det är andra hundar med i leken. Av de bilderna jag tog var den här den bästa av dem, oftast brukar jag bara få med halva hunden.

Efter en stunds guidning genom området så stannade vi till vid en av badplatserna för att äta lunch och fika, förutom mat så hade jag fixat bullar, te och kaffe till alla, inga tomma magar här inte. Till skillnad mot den första som vi passerade så var den här inte lika tillgänglig, brant backe ner till vattnet och stora ojämnheter så mitt tips är att man antingen åker till den som ligger längst söderut vid sjön, eller att man åker till Rösjöns camping som ligger på den sydvästra sidan av sjön. Tråkigt nog började det regna när vi satt och njöt av våran mat så när vi ätit upp så packade vi ihop för att bege oss tillbaka till Eneby torg där vi skildes åt. Planen var att vi skulle gå en liten runda men pga vädret så blev det bara fram och tillbaka. En väldigt trevlig utflykt och som sagt, att slänga ihop en middag för 12 personer är inte så farligt, det gäller bara att planera lite i förväg. Är ni sugna på en matbit ute i det fria så är det bara att skicka ett mejl till mig så fixar jag ihop något gott, det enda ni behöver ta med er är kläder efter väder och ett gott humör, resten sköter jag. För mer info, gå in på bokningssidan.

Kommentarer

Mest lästa