Tält/matmöte i Alby naturreservat

Igår var jag och Iris på ett evenemang som fick mig att verkligen längta ut på långtur, sätta upp tältet, äta god mat och bara njuta av tystnaden och det var evenemanget "Tältutställningen och Friluftsmat" som anordnades av Friluftsmeny som drivs av Eric Tornblad och Backpackinglight som drivs av Kenneth Shaw, bägge två mycket duktiga friluftsmänniskor. Inför kommande tält och vandringssäsong visa de upp några av sina produkter för oss friluftsmänniskor (och hundar). Jag och Iris tog färdtjänsten till Alby friluftsområde, för den som inte varit här tidigare kan jag varmt rekommendera ett besök här. I området finns café, utegym, naturreservat, ett antal gårdar och torp, fornlämningar, badplats, grillplatser, vandringsleder m.m. Att ta sig fram med rullstol eller rullator är inga större problem, lite kuperat på sina ställen men underlaget är hårt så det är lätt att ta sig fram, i alla fall om man håller sig till friluftsområdet, vandringslederna kan vara lite svåra att ta sig fram på med rullstol.

Vi var där i stort sett när de började så det var inte så jättemycket folk när vi var där, men ju senare på dagen desto mer människor kom det. Utställningen var inte så jättestor, några tält och några olika gasolkök där maten tillagades, så när vi hade varit där en stund och pratat med både kända och okända människor så fortsatte vi. Senast vi var här var för någon månad sedan eller kanske två månader och då var det snö så då gick det inte att ta sig fram, men idag var det inga problem så vi drog en sväng ner till Albysjön för att kolla läget. Från huvudbyggnaderna gick det ner en grusväg ner till sjön, ända fram till bryggan till sjön, tråkigt nog var det en hög kant från vägen upp till bryggan som gjorde att jag inte kom upp, men det gjorde inte så mycket, det var varmt och skönt så vi njöt riktigt ordentligt både jag och Iris. När vi hade fikat klart nere vid vattnet åkte vi upp igen för att kolla in de andra torpen och djuren som de hade. Det vi såg var hästar och getter men jag tror att de hade andra djur också men de var i så fall inte ute när vi var där. När vår förra hund Ymer levde åkte vi till Akalla by en gång för att kolla in djuren och där tog jag en numera klassisk bild på Ymer och ett lamm när de hälsade på varandra. Försökte göra det samma med Iris och en get, men det gick inget vidare, de hade väldig respekt för varandra så de nöjde sig med att betrakta varandra på avstånd.

När vi gått runt och tittat på allt beställde jag en färdtjänst tillbaka.

Kommentarer

Mest lästa