Naturen som klassrum

I mitt koncept när det gäller promenader, långa som korta så vill jag gärna erbjuda något ätbart till, fika eller en riktig måltid och då med influenser av naturen. Nu är mitt kunnande väldigt begränsat när det gäller att veta vad som växer ute i naturen och vad olika träd, växter och fåglar heter, men då är det en väldig tur att man har två underbara vänner som är expert på just det och jag pratar givetvis om Eva och Ida från Natursnokarna.
Första gången vi träffades var över en fika i Söderhallarna för över 1 år sedan vilket har resulterat att våra vägar har korsats ett antal gånger, senast var när de hjälpte till när Skogstur hade en heldag i Lida där de lärde deltagarna lite olika saker.

Nu ville jag ha en liten privatlektion av dem om olika fåglar, växter och träd så vi träffades tidigt på morgonen vid sjön Trekanten i Liljeholmen och varför det blev just Trekanten är för att det är en bra fågelsjö, fin natur och nära till kommunikation vilket var bra eftersom vi kom från olika håll av stan. Efter en trevlig fika vid badplatsen som ligger vid den västra sidan av sjön gick vi utmed den norra delen av sjön. Jag var inställd på att vi skulle gå utmed den södra som har mer skog, men tydligen kan man se en hel del intressanta saker, trots att det är mer som en park och inte en riktig skog i min mening sett.

Innan vi träffades stannade jag till för att ta lite kort på området och olika fågelarter, bla kanadagäss och en gräsand av manligt kön, det kanske inte heter så men ni förstår vad jag menar. Det jag lärde mig var att kanadagässen har en vit prick på kinden och att gräsandshanen har som en liten knorr på fjädrarna där bak.
Kanadagäss

Trekanten med Liljeholmen och Nybohov i bakgrunden

Gräshandshane med knorren där bak

Rödhake med den rödbruna färgen på bröstet
Förutom fågelskådning så kollade vi som sagt in lite träd också, vårtbjörk, asp, ek för att bara nämna några. Vid ett tillfälle såg vi en ekorre som hoppade omkring i ett träd och i samband med det berättade Eva att hon lyckats locka till sig ekorre vid några tillfällen, givetvis ville hon försöka den här gången också. Hon började pipa medans jag och Ida tittade upp i trädet med stora ögon för att se om den kom närmre, vi tittade men icke, ingen ekorre. Vi märkte att Eva gick en bit bort för att fortsätta låta, vi trodde att hon ville locka till sig den från ett annat håll bara, men det visade sig att ekorren hade hoppat över från trädet som jag och Ida tittade på, över till ett annat träd utan att vi märkte det hela, kändes väldigt snopet.

Förutom att jag ville ha en lektion om naturen ville jag höra lite mer om ett pilotprojekt som Eva leder, Naturfalken. Tänk er ett simborgarmärke fast här gäller det att kunna så många arter ute i skogen som möjligt. Iden fick hon för fem år sedan när hon var med sina barn i simhallen vilket resulterade i ett pilotprojekt där man testar iden på olika ställen och om det slår väl ut så kommer det ut till allmänheten senare i år, en underbar ide! Vill ni läsa mer så klicka på länken.

Efter lite mer än en timme senare var jag lite klokare och kunnigare när det gäller naturen så ett stort tack Eva och Ida för att ni delade med er av er kunskap. För den som är nyfiken på vad Natursnokarna är för något så klicka på namnet så kommer ni till deras sida för att läsa mer.


Kommentarer

Mest lästa