På tur i Nackareservatet tillsammans med Friluftsfrämjandet

Förra helgen var det vårdagjämning och igår, eller rättare sagt i natt, så skulle man ställa om klockan till sommartid, med andra ord så har vi en underbar period framför oss. Tråkigt nog så verkar vintern inte riktigt vilja släppa greppet än, men faktum är att när jag var ute med några delar från Friluftsfrämjandet så såg jag ett väldigt säkert vårtecken, mer om det längre fram i texten.

Tidigare i veckan kunde ni läsa om när jag och Iris var i Erstaviks naturreservat för att förreka inför en promenad som jag skulle gjort igår tillsammans med några vandringsledare från Friluftsfrämjandet i området, men eftersom jag körde fast och det i stort sett var omöjligt att ta sig fram i området så ändrade vi turen lite. I stället för Erstavik så fick det bli Nackareservatet i stället med start i Björkhagen. Vi träffades vid skylten som indikerade att här startar en av Sveriges längsta och välbesökta leder, Sörmlandsleden och efter lite genomgång av dagen så drog vi iväg. Vädret var växlande, lätt solsken ena stunden för att en stund senare växla om till lätt snöfall. Jag var lite osäker tidigare på morgonen om jag skulle ta min permobil eller åka med min manuella rullstol, efter en stunds velande bestämde jag mig för permobilen, ett beslut som jag inte ångrade det minsta. Det var riktigt blött och spårigt efter vägen, något som jag normalt inte störs så mycket av, men eftersom jag hade med mig både mat och en grill med tillbehör så fick det bli maskinellt.

För ett par år sedan startade jag och Calle ett projekt som vi döpte till "En alternativ Sörmlandsled", ett projekt som legat på is under 1 år men som kommer att sätta igång igen senare i år. Tanken är att vi ska ta fram en led som går så mycket som möjligt på originalleden, men där det är omöjligt att ta sig fram med rullstol viker den alternativa leden av för att haka på lite längre fram. Första kilometern av originalleden går på samma ställe som den alternativa, men efter lite mer än 1 kilometer delar lederna på sig, den alternativa leden ner till Ältavägen och den andra mot det området som vi var på väg till, Björkhagens golfklubb och Söderbysjön. Sommartid kan man som sagt spela golf, ta sig en fika eller en matbit i restaurangen eller ta sig ner till sjön för att bada, vintertid är det skridskor som gäller.
Vid ett lämpligt ställe stannade vi till för att ta en paus och njuta av den mat som var och en hade med sig, korv och hamburgare, någon hade med sig något som var inlindat i aluminiumfolie, vet inte vad det var, men det verkade gott i alla fall.
Vi använde oss av den grill som jag testade förra helgen när jag var ute vid Alby naturreservat tillsammans med några vänner och jag måste säga att jag gillar den skarpt. Jag har under veckan haft kontakt med  företaget för att se om jag kan få in den i min webbshop, vi får väl se hur det går, men den är väldigt praktisk och enkel att ta med sig på sin tur och som ni ser så får man plats med en hel del på grillen.

Tanken med dagens utflykt var, förutom att träffas för en gemensam promenad, prata om hur man lägger upp en vandring som fungerar för både gående och sittande, Skogstur och Friluftsfrämjandet Lidingö har gjort det några år, men vi vill få med fler på tåget. Intresset har varit stort när vi pratat om samarbetet på olika träffar, så förhoppningsvis blir det fler lokalföreningar som startar igång dessa turer.

När vi ätit klart packade vi ihop våra saker och drog oss mot Björkhagen, men när vi nästan var framme beslöt vi oss för att vika av mot Lilla Sickla för att göra turen lite längre. Den stig som vi gick på bjöd på ett sämre underlag, is och lös snö, men i jämförelse med Erstaviksområdet så var det här rena motorvägen, inga problem att ta sig fram, trots några ordentliga backar. Efter några hundra meter kom vi fram till en liten bro som gick över en liten bäck och här såg jag det vårtecken som jag nämnde i början, äntligen, våren ÄR på våg! Jag älskar att vistas ute i naturen, men det är inte alla gånger jag vet vad jag ser, har googlat och försökt ta reda på vad det var för frökapslar som jag såg, tror det var Hassel, men jag är inte helt säker, men den som vet kan gärna få tala om det för mig. Vi fortsatte Axvallsgatan bort mot Idrottsplatsen vid Hammarbybacken, genom Hammarbyskogen ner mot Gullmarsplan, där delade vi på oss, de andra fortsatte mot tunnelbanan medans jag fortsatte mot Skanstull och hem.

Kommentarer

Mest lästa