Mina inspiratörer

För att orka göra det jag håller på med, långa promenader, tältning, rekognosering av områden m.m. då är det ju givetvis bra att både träna och vila där emellan, men det där är ju inte så kul alla gånger, alla har vi våra motgångar och hjärnspöken. Tids nog kommer de och då gäller det att plocka fram tjurigheten som man oftast har inom sig och för att kunna göra det är det bra om man har människor som man ser upp till, inspiratörer som ger en energi till att kämpa lite extra.

Mina inspiratörer är många, min familj, mina vänner, men även de som jag möter i mitt jobb i och med promenaderna och event som jag anordnar, som trots de motgångar som de haft, eller har i sin vardag vägrar knäckas utan tar fram det där inre och biter ihop för att få vardagen att gå ihop. Att lyckas vända en motgång till något positivt är en konst, men det är en konst som jag tror i stort sett alla kan, det handlar om överlevnadsinstinkt, så länge man vill leva så kommer kämpaglöden automatiskt, det gäller bara att inte ha för stora mål på en gång utan ha en massa delmål för att till slut nå slutmålet, är målen för stora till en början är det lätt att man tappar sugen.

Förutom min familj och mina vänner så tänker jag främst på tre personer som mina stora inspiratörer, Anneli Wester, Aron Andersson och Anders Olsson.

Anneli Wester har jag bara träffat som hastigast på Vildmarksmässan för några år sedan men första gången jag hörde talas om henne var när hon var på radion och berättade om sitt liv, ett mycket starkt och omtumlande program. För den som vill veta mer om vem hon är kan jag rekommendera att gå in på hennes hemsida. Anders Olsson är en annan stark person som jag beundrar väldigt mycket. Vi är båda värmlänningar och uppväxta i grannkommunerna, han Hagfors och jag från Munkfors. I samband med en mässa i Kista för några år sedan där han var föreläsare träffade jag och min kompis Calle honom vilket också förevigades med en bild, min förhoppning är att vi i framtiden ska göra något tillsammans. Givetvis har han en hemsida som jag också kan rekommendera, klicka bara på länken för att läsa vidare om honom.

Person nummer tre är Aron Andersson, en man med ett stort hjärta och en vilja av stål, om man klarar av två Vasalopp på en helg, då klarar man det mesta. Förutom alla sina resor och äventyr gör han ett stort jobb för Barncancerfonden. Första gången jag träffade honom var på Vildmarksmässan för några år sedan, sedan på flera olika ställen, senast på en föreläsning som jag var på. Den som inte varit och lyssnat på honom än, gör det, ni kommer inte att ångra er! Som det ser ut nu så kommer vi att tillsammans ordna en heldag i slutet av april vilket känns hur kul som helst, att göra något tillsammans med en av sina stora inspiratörer känns hur stort som helst. Den som vill läsa mer om Aron Andersson och hans äventyr kan gå in på hans sida.


Kommentarer

Mest lästa