Alby naturreservat med omnejd

Under vinterhalvåret så händer det inte så mycket för min del i företaget Willut. En hel del administrativa uppgifter varvat med möten och en del inköp inför kommande säsong. Eftersom jag
erbjuder promenader med fika eller mat till så är det ju bra om man har utrustning för det, eller hur. Jag köpte tidigare i vintras en portabel grill som heter Outwell grill cazal, en av mina absoluta favoritprodukter. Det ska vara enkelt och njutbart att ta sig ut i naturen, oavsett om du kan gå eller inte, det gäller bara att göra det bästa av det man har. Att kunna ta med sig sin mat i termos är visserligen väldigt enkelt och oftast väldigt gott, så länge man får bestämma själv vad man ska ta med sig på sin lilla utflykt eller campingnatt någonstans i vår underbara natur. I lördags bestämde jag mig för att ta med mig Iris och min grill för att någonstans grilla lite korv till mig och två av mina vänner som jag skulle träffa vid Alby naturreservat som ligger utanför Tyresö sydöst om Stockholm.

Vi träffades vid en av parkeringarna vid Alby friluftsområde för att därifrån ta oss till dagens första stopp, småforsarna vid Nyfors som ligger ett par kilometer bort. Vi gick Alby skogsväg bort till en cykelväg som gick in till vänster. Vädret var riktigt fint, strålande sol och stundtals ganska varmt, så det hade smält undan en hel del på vägen, men mitt flås är inte det bästa, dels på grund av den långa vintern men också för alla mina kroppsliga problem, men nu är våren på väg och jag har fått klartecken på att börja träna igen, så nu är det bara att sätta igång. I stort sett hela Alby skogsväg var bara en enda lång uppförsbacke, även cykelvägen, så det blev en tuff start. Visst hade jag med mig två personer som kunde hjälpa till vilket de också gjorde, men det var först när jag sa till, precis som jag vill ha det, för det finns inget värre än när folk bara tar tag i stolen och drar iväg med en, även om de bara vill vara snälla.

Vi fortsatte Nyforsvägen ner till en parkering och vidare ner till Wättingeströmmen som är ett vattendrag i Tyresö kommun och som förbinder Tyresö-Flaten med Albysjön. Det är ett av många vattendrag, som förbinder sjöarna i Tyresåns sjösystem.Tyresö-Flaten och Albysjön ligger här bara hundra meter från varandra, vilket med en nivåskillnad på 5 –6 meter gör forsen mycket strid. med en mängd småforsar och broar, hur mysigt och fint som helst. För första gången i Willut:s historia så kommer här en film som dels visar området, men också hur grillen fungerar, och ja, jag hade med mig en filt till Iris, även om den inte syns i filmen. Eftersom det här är första gången som jag filmar och redigerar så är kanske kvalitén därefter, men tids nog kommer jag att lära mig, jag lovar. När vi hade njutit klart av våra goda lammkorvar fortsatte vi mot nästa mål, Barnsjön. Den här sjön visste jag egentligen ingenting om, men jag hade sett en hel del bilder från området och tyckte att det verkade väldigt vackert, Skogstur kommer att anordna en promenad i området senare i sommar, så bara det är ju en bra anledning att besöka området, men det fanns ett problem, snön.

Än så länge hade det varit barmark blandat med ös och isfläckar och där det inte var barmark var det ändå plogat, men när vi närmade oss sjön så blev det tuffare och tuffare att ta sig fram. Kombinationen snömängd och en viss skare gjorde att det var väldigt trögt att ta sig fram. Tanken var att vi skulle följa stigen som gick runt sjön, men det var omöjligt så då fick vi gena genom sjön. Man hade skottat en bana runt sjön på isen, men det var nog några dagar sedan för det hade kommit mer snö, sedan hade folk gått där, så det var väldigt gropigt, men till slut kom vi fram till bryggan och rastplatsen på andra sidan.

Här testade jag en annan produkt som jag kommer att skriva mer om vid ett annat tillfälle, nämligen om Barocoock, efter det fortsatte vi till ett område som hette Farmarstigen där jag tog färdtjänsten hem.

Kommentarer

Mest lästa