På gång

Kort och enkel rubrik, eller hur, men den säger ändå ganska mycket och här kommer förklaringen. Som en del av er vet så jobbar jag som anpassningskonsult, dvs jag ger tips på enkla åtgärder när man ska anlägga en anpassad stig, rastplats eller något liknande ute i naturen. Det här har jag gjort sedan i början av sommaren 2017 och nu börjar det märkas lite smått (därav rubriken).De områdena som jag varit och inventerat är:

  • Kärsön/Lovön
  • Nackareservatet
  • Flaten naturreservat
  • Järnaskogen
  • Vattgruvans naturreservat
  • Måsnaren
  • Ängsö nationalpark
  • Moraängens naturreservat
  • Fysingens naturreservat

Glädjande nog så har det resulterat i att man nu har satt igång arbetet med att anpassa på vissa platser, på några ställen har man kommit längre än på andra ställen. Här kommer en liten rapport på det jag vet från de ställena där man satt igång. Tanken är att det ska vara klart någon gång under året. De platserna som jag inte tagit upp är man bara i planeringsstadiet än så länge så där finns inget att rapportera, men när det finns något att berätta så återkommer jag om det.

Kärsön/Lovön
Lite oklart vad man exakt kommer att göra på Kärsön, det som är klart att man kommer att anordna en grillplats på den sydvästra delen av ön, i närheten av stigen som går mot Högholmen. När jag var där senast var det väldigt igenväxt och snårigt, men när det är klart har man en fantastisk utsikt över Mälaren.

Nackareservatet
Om man tar sig in i naturreservatet från Björkhagen, vid Markuskyrkan kommer man fram till ett större fält och en ganska nedgången och risig grill/rastplats. Grillen ska bytas ut till en annan modell som gör det enklare att grilla om man sitter i rullstol eller rullator, bord och sittplatser kommer också att bytas ut. Förutom rastplatsen så kommer man att byta ut en del av skyltarna i reservatet. Först och främst kommer man att byta ut de skyltar som är placerade vid korsningar. På skyltarna är det tänkt att det ska stå avstånd till nästa plats och åt vilket håll man ska gå åt.


Flaten naturreservat
Här ska man anordna en slinga som kommer att gå i skogen söder om Orhem, mellan Drevviken och Flaten. Tanken är givetvis att så många som möjligt ska kunna ta sig runt denna fina sträcka som bjuder på en vacker natur.

Kommentarer

Mest lästa